stomatolog stomatologia warszawa

Periodontologia

Rozdział ten poświęcony jest schorzeniom dotyczącym tkanek przyzębia tzn dziąseł i struktur odpowiedzialnych za utrzymanie zęba z zębodole  -  ozębnej, kości wyrostka zębodołowego.

Problemy chorego  przyzębia dotyczą ponad 70 % populacji osób dorosłych. Głównymi przyczynami powstania tych schorzeń są niewłaściwa higiena jamy ustnej i złe nawyki żywieniowe.

Pierwszym objawem chorób przyzębia jest zapalenie dziąseł - GINGIVITIS. Wystarczy nie umyć zębów przez  kilka godzin od ostatniego posiłku a na zębach pojawia się biaława, miękka błonka.

Jest to płytka nazębna. Tworzą ją bakterie i bardzo rozdrobnione resztki pokarmowe. Na szczęście można ją łatwo usunąć poprzez dokładne szczotkowanie.

Zapalenie dziąseł manifestuje się ich zaczerwienieniem, obrzękiem, bólem i krwawieniem np. przy szczotkowaniu czy nitkowaniu zębów.  Wizyta u stomatologa i stosowanie się do jego zaleceń powoduje w krótkim czasie całkowite pozbycie się problemu!

Nie usunięta na czas płytka nazębna ulega mineralizacji i zamienia się w kamień nazębny, który może umiejscowić się powyżej lub/i poniżej poziomu dziąsła. Objawy są podobne tylko bardziej nasilone, dodatkowo dochodzi do zaniku dziąsła, odsłonięcia korzeni i wysięków ropnych z okolicy zęba. Na tym etapie konieczna jest interwencja lekarza. Leczenie jest długotrwałe i wieloetapowe.

Podstawowym zabiegiem jest usunięcie złogów nazębnych przy pomocy skalera ultradźwiękowego lub narzędzi ręcznych np. kiret, usunięcie osadu przez piaskowanie i polerowanie powierzchni zębów i wdrożenie zabiegów profilaktycznych zapobiegających nawrotowi choroby. Polega na nauce właściwego i dokładnego szczotkowania, stosowania nitek do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych i przestrzegania odpowiedniej diety.
Zdyscyplinowanie pacjenta, wizyty kontrolne co 3 - 6 m-cy i odpowiednie zabiegi umożliwiają na całkowite wyleczenie.

Co się jednak dzieje kiedy współpraca między lekarzem/higienistką, a pacjentem nie układa się właściwie na tym etapie?

Dochodzi wówczas do znacznych zaników dziąseł z towarzyszącymi ubytkami kości wokół zębów  - zapalenia przyzębia. W ustach objawia się to odsłonięciem korzeni zębów, wysiękiem ropnym z kieszonek dziąsłowych, zaczerwienieniem, obrzękiem i nasilonym krwawieniem z dziąseł, zęby są rozchwiane i towarzyszą temu objawy bólowe i przykry zapach z ust.

Leczenie tych schorzeń wymaga interwencji chirurgicznej i musi być poprzedzone długotrwałym leczeniem przygotowującym do zabiegu. Polega to na usuwaniu osadu i kamienia, stosowaniu płukanek i lekarstw, poprawie jakości zabiegów higienicznych - szczotkowania i nitkowania zębów oraz zmianie nawyków żywieniowych i wymianie niewłaściwie wykonanych wypełnień i uzupełnień protetycznych.

Zabiegi chirurgiczne polegają na odbudowie utraconych  lub zmienionych patologicznie tkanek; dziąseł, kości wokół zębów i struktur utrzymujących ząb w kości.

Nasze Centrum stosuje najbardziej sprawdzone i najnowsze biomateriały i narzędzia do zabiegów odbudowy utraconych tkanek a liczne szkolenia, w których uczestniczą nasi lekarze owocują wdrażaniem najskuteczniejszych technik zabiegowych.

Mariusz Cięciara
Chirurg  Stomatolog

Chcesz skorzystać z naszych usług?

zadzwoń: 22 646 97 70
ul.Wiktorska 7/11
telefon: 507 165 137
e-mail: dentalife@dentalife.pl